Slik finner du ut hva som fungerer (og ikke) på bloggen din

by Alt Om Blogging
0 comment
google, google trafikk, blogginnlegg, innhold, blogginnhold, innhold til bloggen
Spread the love
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    13
    Shares

Har du hørt om Google Analytics? Hvis du har fulgt meg en stund så vet du at jeg er opptatt av at du skal fokusere på å lære å få trafikk til bloggen fra Google. Men hvordan vet du hvilke innlegg får mye trafikk, hvilke søkeord lesere bruker for å å finne innleggene dine, om leserne kommer fra sosiale medier, Google eller andre steder?

DETTE vil du kunne se i Google Analytics.

Mulig du får helt fnatt ved å tenke på tall. MEN tall lyver ikke. MEN tall viser også det som skjer bak. OG det er dét vi skal se på idag.

Disse tallene er viktige for bloggen din

google trafikk, blogg trafikk, bygge blogg,

Det første som møter deg er dashboard som viser deg oversikt over de siste 7 dagene. Til høyre ser du et øyeblikksbilde med aktive lesere akkurat nå og hvilke innlegg de leser.

Brukere

Det du ser på bildet er alle brukere, både nye og «gamle», som har vært på bloggen din de siste sju dagene. En enkel oversikt over nye og «gamle» brukere i % vil du finne ved å klikke på «Oversikt over målgrupper» som du ser på bildet. Mange Nye brukere betyr at markedsføringen du gjør av bloggen din fungerer. Mange brukere som kommer tilbake betyr at du har trofaste lesere.

Økter

En økt er som en handlepose der brukeren samler alt h*n har gjort på bloggen. For eks. når Mari klikker seg inn på et innlegg kan hun også klikke seg videre på et annet innlegg, legge igjen en kommentar, klikke seg videre til Facebook-siden din eller melde seg på nyhetsbrev. Alle disse handlingene til Mari, foretatt sammenhengende i løpet av maks 30 minutter, er en økt. Økten avsluttes når brukeren forlater nettstedet, automatisk etter 30 minutter eller ved midnatt.

Du kan justere «utløpstiden» til økten hvis du for eks. har innhold som du vet brukerne bruker lang tid på å lese. Dette kan du gjøre selv i Google Analytics.

Høyere antall økter enn brukere betyr at minst en bruker har vært tilbake på bloggen din flere ganger i løpet av den tiden du har valgt å se på tallene for. For eks. hvis du ser på tall for en uke og Mari har vært innom bloggen flere ganger i løpet av denne uke, vil det gi flere økter.

Sidevisninger

Sidevisning er akkurat det det er – antall ganger siden har blitt vist. Hvis Mari kommer inn på bloggen og laster innlegget, blir dette regnet som en ekstra sidevisning. Hvis Mari klikker seg til en annen side og så går tilbake til den opprinnelige siden, blir enda en sidevisning registrert. Detter er bra for leseren, for deg og for Google. Hvorfor det er så bra kan du lese i mitt innlegg om Hvorfor du bør linke mellom innleggene dine og til andre blogger

Unike sidevisninger tar derimot høyde for at Mari er en og samme bruker. Hvis du ser forskjell på sidevisninger og unike sidevisninger så vet du hvorfor.

Fluktfrekvens

Flukttfrekvens gir utslag når Mari klikker seg inn på innlegget, leser det og klikker seg ut igjen, uten å foreta noen andre handlinger på bloggen din. Om fluktfrekvensen er høy eller lav vil avgjøre hva slags nettside eller blogg du har. Har du en enkel side der du informerer dine brukere om åpningstider til din fysiske butikk så blir fluktfrekvensen 100%. Har du en blogg med flere artikler som brukerne kunne ha lest, så er bør du ha så lav fluktfrekven som mulig.

Fluktfrekvensen du ser på dashboard er gjennomsnittet for bloggen din. Du kan «grave» dypere og første steg er å se på fluktfrekvensen for hver henvisningsgruppe. Google trafikk, blogg trafikk, trafikk til bloggen

Her vil du se økter, brukere, flutktfrekvens og tiden på bloggen for sosiale medier, direktetrafikk, organisk trafikk (Google og andre søkemotorer) og henvist fra andre steder (mailer du sender ut, andre blogger som har henvist til deg etc).

Ønsker du å forbedre fluktfrekvens kan du gjøre noen enkle steg:

  • Sjekke at dine overskrifter ikke er clickbaits. Overskriften skal gjenspeile det innlegget handler om. Gjør overskriften catchy men relevant.
  • Link mellom dine innlegg som er relevante for samme tema. Slik som jeg gjorde under Sidevisninger. Innlegget jeg linker til er høyst relevant for tema «Sidevisninger». Klikker du deg viderer vil det gi bloggen min flere visninger, redusere fluktfrekvens og øke tiden på bloggen. Men viktigste av alt gi deg mer verdi fordi disse to innleggene utfyller hverandre.
  • Lage flere innlegg i samme tema (hvis det er mulig).

Varigheten av økten

På dashboard vil du se gjennomsnintlig varigheten av økten på bloggen. Går du Brukeranskaffelserapport i avsnittet over vil du kunne se det per henvisningsgruppe. Tiden på bloggen er viktig for SEO. Det forteller Google at du gir brukerne relevant informasjon de søker etter. For å forbedre tiden på bloggen kan du gjøre de samme endringene som når du skal forbedre fluktfrekvensen. I tillegg kan du prøve å skrive lengre artikler slik at du prøver å svare på alle lesernes spørsmål. Alternativt, kan du skrive korterer artikler om samme tema og linke disse mot hverandre.

Google Analytics er et avansert verktøy. Men det gir deg mye informasjon og verdi. Hvis du ikke vet hva som ikke fungerer vil du ikke vite hva du skal fikse på. Men her vil du også finne ut hva som fungerer slik at du ikke kødder det til. If it’s not broken, don’t fix it.

Du kan bruke verktøyet til å finne dine beste innlegg, til å finne når folk er på bloggen, til å finne ut demografi og geografi om dine lesere og mye mer.

Bruker du Google Analytics allerede? Kudos til deg! Men hvis du ikke gjør det bør du lage deg konto med en gang. Verktøyet er gratis. Men du må blogge på eget domene for å kunne utforske mer enn tall fra dashboardet som du bli vist på gratis plattformer som wordpress.com, miniblogg.no etc.

Ønsker du å få små dripp av informasjon hver dag kan du følge meg på Facebook og Instagram

 

 

 


Spread the love
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    13
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!