Slik får du mer trafikk fra Google med gamle innlegg

by Alt Om Blogging
2 comments
SEO optimalisert blogginnlegg for trafikk fra Google
Spread the love
  • 22
  •  
  • 3
  •  
  •  
  •  
    25
    Shares

Gamle innlegg er som en ny telefon eller en ny bil. Når de kommer ut får de mye blest og oppmerksomhet, men etter en kort stund går de ned i verdi. Som med biler og telefoner som bør oppgraderes med jevne mellomrom til nyere modeller med mer funksjonalitet og brukervennlighet, bør også dine gamle innlegg oppdateres for å øke sin verdi. Jo flere lav-verdi innlegg har du jo lavere vil du ranke, og jo mindre trafikk vil du få fra Google.

Hva du skal gjøre med gamle innlegg for å ranke på Google

SEO optimalisering av eldre innlegg for Google trafikk

Når du oppdaterer dine gamle innlegg vil dine lesere se at du bryr deg om dem ved å alltid ha tidsaktuell informasjon til dem. Du vil forbedre din overall freshness faktor hos Google som betyr at du har up to date informasjon. Oppdatering av gamle innlegg vil hjelpe deg med å øke trafikk. Google har introdusert Freshness Factor algoritme for å sørge for at innleggene som ligger øverst er de mest ferske og aktuelle, og for å hindre at sider med gammelt innhold ikke kommer høyt opp.

Gamle innlegg vs nye innlegg

Slik forklarer Google sin Freshness Factor selv «Search results, like warm cookies right out of the oven or cool refreshing fruit on a hot summer’s day, er best when they are fresh».

Vær klar over at et gammelt innlegg fortsatt kan komme høyere opp på listen til Google fordi «freshness factor» har noe med hvor oppdatert innholdet er – ikke hvor gammelt innlegget er.

Hva du må tenke på når du skal optimalisere eldre innlegg

Oppdater informasjon som endres ofte

Google ser spesielt på ting som URL adresser, informasjon om restauranter, hoteller, oversikt over bedrifter og arrangementer etc. Tenk på ting som generelt endrer seg fort.

Oppdater informasjon som gjelder hot topics

Hvis du skriver om hot topics – kjendiser, idrettsstjerner etc må du oppdatere innleggne ofte slik at leserne får alltid siste tilgjengelig informasjon.

Gjør «viktige» oppdateringer i innlegget

Det er viktigere å oppdatere teksten og informasjon enn bildene, alternativ tekst i bildene, metabeskrivelser etc. Google sier selv at innholdet som endres oftere blir rangert annerledes enn innholdet som er mer statisk.

Fortsett med å skaffe linker

Fortsett å få linker til innlegget. Freshness factor ser på hvor mange nye linker du har fått og hvor mange du har mistet. Hvis du fortsetter å få linker så viser det til Google at innholdet er fortsatt aktuelt.

Slik får du mer trafikk fra Google til dine gamle innlegg

Hvis du skal gjøre en ting for å booste trafikken til ditt gammelt innlegg så er det å fokusere på On-Page SEO, som er den enkleste og raskeste måten å optimalisere på. Hvert innlegg du skriver skal du skrive til dine lesere. Men hvert innlegg skal også inkluldere komponenter som gir signaler til Google om at innlegget skal rankes. Disse komponentene snakker samme språk som Google og vil hjelpe Google vise ditt innlegg høyere opp.

Trafikk fra Google for bloggere

Bestem hva du skal starte med

Finn gamle innlegg som allerede får trafikk fra Google og med forbedring kan komme mye høyere på rankingen. For å finne disse innleggene gå til Google Analytics.

  1. I Google Analytics går du til Acquisition (Brukeranskaffelse) >Search Console >Landing pages (Landingssider)
  2. Sett dato til de tre siste månedene (disse innleggene bør være minimum 6 mnd gamle)
  3. Sett listen til å vise 100 rader (eller hvor mange du vil ha)
  4. Velg Advanced (Avansert) (høyre hjørnet)
  5. I første felt på venstre side i rullemeny velger du «Include» (Inkluder), så på den grønne knappen ved siden av «Landing Page» (Destinasjonsside) og scroller ned til «Trafikk».  I denne listen velger du «Average positioning» (Gjennomsnittligplassering). På knappen ved siden av «Larger than» (Større enn) og i feltet ved siden av skriver du allet 10.
  6. I feltet under klikk på «Add a dimension or metric» (Legg til en dimensjon eller beregning), dette vil åpne et nytt felt.
  7. Gjenta steg 1-4. På knappen «Greater than » (Større enn) velger du «Less than» (Mindre enn) og setter tallet 21 i feltet ved siden.
  8. Klikk Apply (Bruk)

Nå har du valgt innlegg som ranker på side to og lavt på side en på Google. Vi skrev tallene 10 og 21 for å ta med de innleggene som ligger på lavere posisjon enn 10 men høyere enn 21. Hver side på Google viser kun 10 innlegg om gangen. Det er disse innleggene du må jobbe med. Vær OBS på at de tre øverste innleggene er mest sansynlig de som står for det meste av trafikken din. Du bør endre de kun hvis du vet at de mangler noe, for eks informasjon som skal være up to date. Ikke gjør noen drastiske endringer av søkeord eller endring av URL. Ellers bør du tenke «If it’s not broken, don’t fix it».

SEO optimalisert innlegg for Google trafikk

8 steg til et godt optimalisert innlegg for mer trafikk fra Google

1. Tittel

Inkluder hovedsøkeord i tittelen. Sjekk at tittelen er Heading 1 (H1).

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal finne riktige søkeord for å få mer trafikk til bloggen

2. URL

Inkluder søkeordet i URL. Dette bør du gjøre for alle dine innlegg. Samtidig må du huske at hvis du får god trafikk og URLen inkluderer lignende søkeord bør du la være å endre det.

3. Tekst

Inkluder målrettet søkeord i de første 100 ordene av ditt innlegg. Bruk sekundære søkeord i resten av innlegget. Mellomtitlene skal være H2 (heading 2) og H3 (heading 3). Du kan inkludere en variasjon av målrettete søkeord i mellomtitlene. Ha luft i teksten mellom avsnittene.

Tips: Les mitt innlegg med 7 tips for å skrive lettleste blogginnlegg som Google og dine lesere vil elske

4. Linker

Link til dine andre innlegg som er relevante for tema i dette innlegget. Gå til dine andre innlegg og link til dette innlegget. Du bør sikte på å ha 2-3 interne linker til hvert innlegg. Dette hjelper Google å søke gjennom hele bloggen din. Prøv å inkludere inngående eksterne linker fra autoritære sider. Finn deg samarbeidspartnere i din nisje der dere kan hjelpe hverandre på veien til linkebygging.

5. Innhold

Ditt innhold skal være så on point som mulig i forhold til ditt hovedsøkeord. Hvis du skal skrive om restauranter i Oslo så bør det handle om kun det. Prøv å svare på alt dine lesere vil vite i forbindelse med dette tema. Innlegget bør være på minimum 1500 ord (nisjeavhengig) og det bør i hvert fall være lengre enn dine konkurrenters innlegg.

6. Multimedia

Inkluder bilder, video, infografikk eller annen form for multimedia for å holde leserne lenger på siden. Dette vil redusere Avvisningsrate og forbedre tiden på siden.

7. Bilder

Inkluder søkeord i bildeoverskriften (caption) og alternativ tag. Gi bildene beskrivende navn og fjern alle img132.jpg.

Tips: Tar du bilder til din blogg selv kan du lese mitt innlegg om hvordan du skal ta fine bilder til bloggen uten å være fotograf. I innlegget har jeg intervjuet 3 fotografer som alle gir sine tre beste tips.

8. Metabeskrivelse

Inkluder hovedsøkeord i metabeskrivelsen og lag den så spennende som mulig men samtidig beskrivende. Du vil ikke ha klikk inn og rett ut fordi metabeskrivelsen er catchy. Du vil ha en metabeskrivelse som handler om ditt innhold men som får lesere til å klikke inn for å lese ditt innlegg.

Det kan ta litt tid å optimalisere ett innlegg. Du må muligens skrive om, legge til tekst, legge til bilder, lage flere paragrafer og avsnitt, gjøre mer research men det er slik du får trafikk. Og trafikk fra søkemotorer, der Google er den største av alle, er det mest bærekraftig på langsikt.

Tips: Les mitt innlegg om 5 SEO strategier du må bruke for å få trafikk fra Google

Dette innlegget kan du også få på PDF – Optimaliser dine gamle innlegg


Spread the love
  • 22
  •  
  • 3
  •  
  •  
  •  
    25
    Shares
2 comments
0

You may also like

2 comments

Mette || reisebloggen urbantoglandlig 19. februar 2020 - 17:41

I innlegget – bestem hva du skal starte med: Kunne du mate meg med teskje angående punkt 1, på norsk. Har ikke energi til å finne starten, men vil gjerne 🙂

Reply
Alt Om Blogging 20. februar 2020 - 07:46

Hei, Mette! Jeg bruker Engelsk på min Google Analytics (siden jeg har flere blogger og det passer fint med engelsk) men jeg legger screenshot i innlegget ditt i Facebook gruppen 🙂 Det ser ikke ut som jeg kan legge ved bildet i kommentarfeltet her.

Reply

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!