Hvorfor du bør oppdatere dine gamle innlegg

by Alt Om Blogging
0 comment
Spread the love
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    12
    Shares

Har du lyst til å rive deg i håret og ørene dine krøller seg sammen når du hører ordet SEO? Jeg skjønner det veldig godt. Jeg har også vært der. Og jeg har også vært frustrert. Men du må bare fortsette å jobbe med SEO så lover jeg at det løsner.

Det første jeg vil si at du ikke må jobbe med alle delene på en gang. Og det letteste å starte med er de innleggene du allerede har. Det er faktisk en fordel.

Hvorfor? Fordi de er allerede ute og har fått «noen år på bakken». Dvs de har «aget» som det heter på fagspråket. En annen ting jeg vil si er når jeg snakker om SEO snakker jeg kun om innholds-SEO og ikke den tekniske delen.

Gjenbruker du dine gamle innlegg i håp om å få mer liv i dem? Det bør du, men det er noen ting du må gjøre før du deler innlegget på nytt. Og det viktigste av alt er at du tenker på dine lesere og oppdaterer innlegget med dagsaktuell informasjon. Å forbedre innlegg du allerede har er en del av SEO-pakka, som heter On-Page SEO. Det er spesielt 8 ting du skal fokusere på nå.

Tips: Les innlegget mitt om alle 5 SEO komponenter for å lære om de andre delene også

On page-seo, i enkle ord, betyr at du jobber med det du allerede her. Du gjør blogginnlegg du har skrevet før bedre. Det er noen strategier som er konstante og som har fungert i flere år, mens andre er det diskusjon om de har betydning for SEO. Men selv de delene som ikke har direkte invirkning på SEO skaper gjenkjennelsesmomentet hos leseren og gjør at leseren velger å klikke på akkurat ditt innlegg.

blogginnhold, sosiale medier, lage innhold på instagram, lage innhold på facebook

1. Tittel

Tittel skal alltid være H1 og inkludere ditt hovedsøkeord. I tillegg bør du gjøre tittelen så attraktiv som mulig. Tittelen bør beskrive hva innlegget handler om men ved bruk av ord som får leseren til å klikke seg inn. Tittelen skal IKKE være clickbait.

I wordpress kan du bestemme selv hvilken attribute (H1, H2 etc) tittelen skal ha. Det gjør du i innstillingene. Og når du først har satt det opp er det permanent slik at du slipper å huske å sette tittelen i H1 hver gang du skal skrive nytt innlegg.

2. Mellomtitler og subtitler

Mellomtitler og subtitler skal alltid være H2, H3, H4 etc. For eks. Har du delt innlegget i 5 emner eller kategorier, blir titlene på disse kategoriene i H2, har disse kategoriene underkategorier blir subtitlene på disse i H3 osv. Mellomtitler og subtitler bør inkludere søkeord hvis det passer naturlig inn.

3. Linker

Du bør ha 2-3 inngående linker fra dine andre relevante blogginnlegg. Du skal også ha 2-3 utgående linker til dine andre relevante innlegg. I tillegg skal du ha 2-3 linker som linker ut av bloggen til eksterne, relevante, høykvalitetssider. Men som ikke er dine direkte konkurrenter. Når du linker til eksterne høykvalitetssider viser det Google at dere er i samme klasse.

Tips: Les innlegget mitt om hvorfor du bør linke mellom dine innlegg og til andre sider og blogger

4. Meta beskrivelse

Meta beskrivelse sies å ikke ha noe å si direkte for Google, MEN når lesere ser ditt innlegg på Google så vil du jo gi dem lyst til å klikke seg på innlegget ditt. Dette kan du gjøre ved å beskrive på en enkel men attraktiv måte hva innlegget handler om. Og ved å bruke søkeord. Søkeord vil skape gjenkjennelsesmomentet og vise leseren at innlegget ditt handler om det hun har søkt på. Litt på samme måte som du gjør med tittelen.

5. Søkeord i URL

Du bør ha søkeord i URL. Hvis du redigerer et innlegg som gir deg god trafikk fra Google skal du la URLen være. Dvs du skal ikke endre det. Men hvis innlegget ikke gir deg trafikk bør du endre det og inkludere søkeord i adressen. Husk å aktivere omdirigering av gamle URL til nye URL på bloggen din. I WordPress, som jeg bruker, kan du gjøre det i innstillinger.

6. Spredning av søkeord

Spredning av søkeord. Du vet at du trenger flere relevante søkeord i tillegg til ditt hovedsøkeord. Disse skal spres godt gjennom innlegget og trenger ikke å forekomme mer enn 1-2 ganger i teksten. Husk å inkludere ditt hovedsøkeord og 1-2 relevante søkeord i første 100 ord i innlegget. Ikke gjør det hvis teksten vil høres unaturlig ut. Det viktigste er lesevennlighet. Klikk inn og ut av innlegget gir Google dårlig tegn.

7. Bilder

Bruk bilder av høyt kvalitet (80% er bra nok). Du skal også bruke alternativ tekst som beskriver hva bildet handler om hvis det ikke blir lastet opp. Dette er primært for at svaksynte skal kunne forstå hva det er på bildet. Men også for at Google skal forstå det samme fordi Google klarer ikke å «se» bilder. Det er god praksis å inkludere søkeord i alternativ tekst men det skal være en naturlig beskrivelse og ikke stuffing. Bruke tittel atributte feltet for å gi bilde en tittel. Dette vises når lesere hover over bildet. Husk også å endre bildenavn fra img til noe beskrivende før du laster det opp på bloggen.

Tips: Les mitt innlegg om hvordan bilder kan hjelpe deg med å komme høyere opp på Google

8. Innholdet

Innholdet skal dekke leserens behov i forhold til hovedsøkeordet ditt og bør være på 1200+ ord. Lengden viser Google at du dekker mye av stoffet, men det viktigste er at det er relevant og lettleselig og ikke bare fyll for å få nok ord.

Innholdet i innlegget skal være tidsriktig. Har du skrevet innlegget for mer en 6 måneder siden bør du oppdatere informasjon slik at den samsvarer med hvordan ting er idag. Det som var aktuelt for 6 måneder siden gjelder kanskje ikke idag. Og er det skrevet tidligere enn 6 måneder siden så sier det seg selv at det SKAL oppdateres. Og pass på at du ikke fjerner søkeord fra gammelt innlegg hvis de får inn trafikk og er relevante for den oppdaterte informasjonen.

Tips: Les mitt innlegg om hvordan jeg har oppdatert mitt innlegg mange ganger for å få det til å ligge på første side på Google i snart 1,5 år

Del gjerne innlegget med noen som trenger disse tipsene eller du kan lagre det på Pinterest til senere.

Slurver du med oppdatering av innhold kan det få negative konsekvenser i form av misfornøyde lesere og det er ingen som vil. I tillegg prioriterer Google fersk informasjon.
For noen uker siden fikk jeg en mail. Mailen linket til et blogginnlegg som skulle avsløre noen hemmeligheter. Jeg liker å holde meg oppdatert på det jeg driver med så jeg åpnet blogginnlegget og skumleste det.
Hemmeligheter som var nevnt i innlegget var kanskje hemmeligheter for 2 år siden. Det kan jo være at vedkommende har akkurat oppdaget dette og mente at dette var revolusjonerende. Men så leste jeg en setning som pekte på vedkommendes livssituasjon og det bekreftet min mistanke om at innlegget var ca 2 år gammelt.
Og det førte til to ting:
1) At når jeg oppdager så grove feil i tema noen prøver å lære meg gir det meg en følelse av at vedkommende tenker at jeg ikke er smart nok til å oppdage det.
Ingen liker å få følelse av at andre synes du er dum!
2) At jeg mistet respekt for personen for å ikke ta seg tid til å oppdatere innlegget og vedkommende mistet troverdighet i mine øyne.
Det vil jeg ikke at dine lesere skal tenke så her kommer det noen generelle tips for både nye og gamle innlegg
  • Får lesere verdi av det som står i innlegget
  • Er informasjonen oppdatert og dagsaktuell
  • Får innlegget lesere til å føle seg bra, lære de noe eller inspirere de til noe

Ønsker du å få en gratis mal for hvordan du skal skrive SEO-optimalisert innlegg kan du laste den ned i skjema under.

Takk for at du leser Alt om Blogging. Jeg håper du lærer mye og at det hjelper deg med å få trafikk og lesere. Føl meg gjerne på Facebook og Instagram, eller blir med i min Facebook gruppe med andre bloggere.

 

 

 


Spread the love
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    12
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!

RELAX. ENJOY.

keep calm
& write us