7 tips for å skrive lettleste blogginnlegg som også Google vil elske

by Alt Om Blogging
0 comment
starte en blogg, hvordan lage blogg, bloggnavn, blogginnlegg, blogg, norsk blogger
Spread the love
  • 25
  •  
  • 11
  •  
  •  
    36
    Shares

Vi alle ønsker å skrive engasjerende innlegg som blir lest. Og det er faktisk ikke så vanskelig å ha en struktur som gjør at innlegget blir lettleselig. Godt og verdifullt innhold skal alltid ligge i bunnen men en god struktur vil gjøre at innleggene din bli lettleste og oversiktlige. Så la oss se på hvordan du kan lage et blogginnlegg som vil holde dine lesere lengst mulig på siden.

7 tips for å skrive lettleste blogginnlegg som også Google vil elske

1. En god overskrift

Overskriften er det første som dukker opp når lesere søker etter informasjon på nett. En god overskrift skal skape interesse og samtidig beskrive hva innlegget handler om. Ikke fall for fristelsen til å lage en overskrift som får lesere til å klikke seg til siden. Overskriften som ikke har noe med innholdet å gjøre lurer dine lesere. Du ønsker ikke å gi dine lesere følelse av at de blir lurt. Det vil gjøre mer skade enn godt. Du får klikk på siden, ja, men lesere vil forlate din blogg like fort som de kom inn. Dette vil også vise Google at innholdet ditt ikke samsvarer med det lesere søker på og «gjemme» din side langt ut på side 20 på Google. Du vil ikke miste lesere og du vil ikke havne på side 20 på Google. Her kan du få noen praktiske tips til overskriften:

  • Hold deg til 55 tegn (inkludert mellomrom) og akkurat under 10 ord
  • Ha et adjektiv (beskrivende ord), følelsesord (for eks. eksepsjonell, enkel, rask etc) eller et spørsmål i overskriften
  • Ha et tall hvis det er mulig (som jeg har her)

2. Lengde på innlegget

For at innlegget skal gi noe verdi må det ha innhold. Innhold som svarer på flest mulig av lesernes spørsmål vil ha en viss lengde. Dette vil si at blogginnlegget bør være på mellom 1000 og 2000 ord. Lengden på et innlegg som leserne synes er verdifullt vil få dem til å være på siden din litt lenger. Søkemotorer som Google liker innlegg som gir leserne mest mulig informasjon om tema de har søkt på. På min reiseblogg Travelletters, og for så vidt her også er alle innlegg på ca 1500 ord. Ser du at innlegget blir lengre enn 3000 ord bør du vurdere å lage to blogginnlegg istedenfor ett.

starte en blogg, hvordan lage blogg, bloggnavn, blogginnlegg, blogg, norsk blogger

3. Mellomoverskrifter og avsnitt

Når du skriver et blogginnlegg på over 1000 ord bør du dele teksten med flere overskrifter. Dette gjør at det blir mer luft i teksten og innlegget blir lettere å lese. Dette er spesielt viktig med tanke på at over 50% av lesere bruker mobil. Dette kan kanskje være bransjerelatert men du vet selv at uansett hva vi leser bruker vi stort sett nettbrett eller mobil. Mellomtitlene, akkurat som overskriften skal beskrive hva avsnittet handler om. Bruker du tall i overskriften er det også viktig at du nummererer mellomtitlene, slik jeg gjør her. La avsnittene være på ca 5 setninger eller så blir de tunge å lese på mobil. Dette kan igjen føre til at leserne klikker seg ut.

4. Bilder, video og sitater

Det er viktig å ha bilder av god kvalitet. Uansett om du bruker egne bilder eller laster ned fra gratis leverandører på nett skal bildene gjenspeile, utfylle eller forsterke teksten. Bildene gjør det også lettere å lese innlegget, siden bildene, akkurat som mellomtitler, bryter innlegget i små leselige doser. Bildene bør være liggende og i ca størrelse 1000×800 pixels. Vil du ha video på bloggen skal video også være i liggende format. Når det gjelder sitater så skal disse være relatert til innholdet, og deres oppgave er å forsterke et poeng i avsnittet. Sitatene skal også fremheves enten i en annen font, farge eller for eks. som en boks.

starte en blogg, hvordan lage blogg, bloggnavn, blogginnlegg, blogg, norsk blogger

5. Tekst

Når du skal skrive et innlegg bør du tenke på at det skal være lett å lese. Bruk korte setninger. Kan du dele setninger i to der du bruker komma? Hvis svaret er ja, så bør du gjøre det hvis begge setningene kan være stå alene uten å miste sitt budskap. Det kommer selvfølgelig an på skrivestilen din og hva du skriver om. Men så lenge dette skal leses på en skjerm så bør du gjøre dette så lettleselig for din leser som mulig. Ha alltid leseren i fokus og hold en rød tråd gjennom hele innlegget. Når du har skrevet ferdig ikke publiser innlegget med en gang. La det ligge noen timer og kom tilbake til det. Du vil garantert finne noe å rette på. Det er også lurt å la en annen lese teksten for å få tilbakemelding på hvor lett innlegget var å lese.

Ønsker du hjelp til strukturen på selve teksten kan du bruke disse punktene:

  • Start med å beskrive utfordringen som innlegget skal ta for seg
  • Fortell hvilke resultater lesere kan forvente
  • Vis hvordan leserne kommer frem til løsningen
  • Konklusjon eller oppsummering

6. Oppsummering

Alle tekstene bør ha en avslutning. Det kan være en oppsummering med punkter som du finner nederst på innlegget. Slik oppsummering er naturlig når du har tall i overskriften. Annen type oppsummering kan være konklusjon etter at du har besvart en del spørsmål i blogginnlegget. Men uansett type innlegg så skal det være en avslutning.

7. Andre ting å huske på

Du har garantert hørt mye om SEO – search engine optimisation, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er et veldig omfattende tema som vi ikke skal gå inn på her. Men vi kan ta for oss to ting:

  1. Søkeord
  2. Inter og ekstern linking

Tips: Lettleste innlegg er en del av god SEO. Les mitt innlegg om 5 SEO strategier du må bruke for å bli synlig på Google

Søkeord

Søkeord er de ordene leserne bruker for å søke informasjon på nett. De er forskjellige fra bransje til bransje, i volum og antall klikk. Jeg vil anbefale å investere i et godt søkeordverktøy. Ønsker du å bruke gratis så kan du begynne med keyword suggest tool eller Ubersuggest. Jeg nevner Ubbersuggest fordi dette er et gratis verktøy men rent personlig så stoler jeg ikke helt på at det viser riktige tall. Det ser ikke ut til å stemme med verken Google Analytics eller andre verktøy jeg bruker. Det ser ut som du må logge på med Google konto. Jeg bruker et program som heter Keysearch.co som jeg er veldig fornøyd med og som stemmer med mine tall på Google Analytics og Google web console. Du skal ikke fylle innlegget med søkeord på en unaturlig måte. Men som en god regel så må du huske å ha søkeord i overskriften, første avsnitt, par steder i innlegget og i meta beskrivelsen. Meta beskrivelse er den delen av teksten som Google viser under overskriften når lesere søker på nett. Jeg har brukt min reiseblogg som eksempel. Her kan du se lille teksten under overskriften og URL. Valensole France er søkeord og de er merket. Det viktigste er at du klarer å plassere søkeord naturlig i teksten.

starte en blogg, hvordan lage blogg, bloggnavn, blogginnlegg, blogg, norsk blogger

Intern og ekstern linking

Hver gang du er ferdig med et innlegg bør du se om du kan linke internt. Husk igjen at det bør gi dine lesere noe verdig. Hvis du husker så linket jeg til et innlegg som viser deg eksempel på en avslutning. Dette får deg til å klikke videre innad i bloggen. Du får noe mer av verdi fra meg og Google vil like min blogg fordi den ser at lesere synes det er så relevant at de blir igjen og leser flere innlegg. Du bør også linke til det nye innlegget fra et annet innlegg på bloggen for å fordele litt av juice (som det heter på fagspråk). Det behøver ikke være innlegget du linket til herfra. Det viktigste er at du mener at leserne dine vil få mer verdi. Hvis du husker litt høyere i innlegget så linket jeg til Ubbersuggest. Det viser Google at våre blogger på en måte relatert. I tillegg så gir det mine lesere noe verdifull informasjon, som er jo det viktigste.

Har du innlegg som du vet bør struktureres bedre så gjør dette med en gang. Husk disse 7 stegene

  1. God overskrift (ikke clickbait)
  2. Lengde på teksten
  3. Mellomoverskrifter og avsnitt
  4. Bilder, video og sitater
  5. Teksten
  6. Oppsummering
  7. SEO

Tips: Kombiner disse tipsene med mitt innlegg om hvordan du skal skrive engasjerende tekster

Det er ikke lett å huske på alt det nye du har lært men hvis du bruker denne sjekklisten så vil oppsett av innlegg gå etter hvert av seg selv. Men husk alltid leservennlighet!

Du kan lagre denne pinen på Pinterest for senere bruk


Spread the love
  • 25
  •  
  • 11
  •  
  •  
    36
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!