5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

by Alt Om Blogging
0 comment
google, google trafikk, blogginnlegg, innhold, blogg, innhold til bloggen
Spread the love
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    13
    Shares

Det er mange ting du må ha koll på når du driver din egen business. Finne innhold til bloggen og sosiale medier er kun en av disse tingene. I dette innlegget vil jeg gi deg 5 enkle tips til ting du kan gjøre når som helst for å finne mer innhold til bloggen. Det beste med disse tipsene er at du skal velge strategisk hva du skal skrive om, du skal bygge god innholds-SEO praksis og at innholdet du vil lage vil bli høystrelevant for dine lesere.

1. Bruk dine egne blogginnlegg

Se på innleggene du allerede har skrevet på bloggen. Får ett innlegg god trafikk, velger du dette innleggene for å få inspirasjon til mer. Du skal velge ett innlegg som genererer trafikk fordi dette er et tema som leserne dine allerede er interessert i og elsker. Siden du vet at du bør ha mellomtitler og paragrafer i teksten regner jeg med at du har det i blogginnleggene dine.

Og hvis du ikke vet hvorfor så bør du lese mitt innlegg om hvorfor du bør ha mellomtitler i blogginnleggene dine

Det vi skal gjøre nå er å få mellomtitler til å tjene oss enda ett formål. Du skal nemlig bruke disse til å utdype temaet mellomtittelen handler om.

Et eksempel er hvis jeg skulle bruke mellomtittelen «Bruk dine egne blogginnlegg» for å skrive et innlegg om hvordan man skriver et blogginnlegg.  I tillegg vil jeg kunne linke mellom disse innleggene internt som er en god SEO praksis.

Har du ikke mellomtitler i blogginnleggene dine, kan du bruke paragrafer isteden og basere dine nye innlegg på paragrafer. Prinsippet for å bruke paragrafer til å utdype et tema er det samme som for mellomtitler.

Får du ikke trafikk til bloggen ennå kan du velge hvilket som helst innlegg, eller innlegget med det tema du synes er morsomt og starte med det.

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

Vanskelig å finne innhold til bloggen?

2. Brainstorming

Brainstorming kan høres kjedelig ut. Det er mulig at du til og med tenker at «jeg er jo ekspert på området mitt, har masse stoff om tema, og trenger ikke å brainstorme». Men husk at vi skal nå tenke strategisk – for å bygge god SEO og gi lesere det de er mest interessert i.

For eksempel hvis Lisa har et generelt blogginnlegg om magetrening som får god trafikk og der hun skriver litt om forskning på magefett, hvorfor man bør trene mage, hvilke helsefordeler er det ved det etc., kan hun lage mye mer innhold som er relatert til dette innlegget. Hun kan skrive om hvilke øvelser som passer for ute- og innetrening. Så kan Lisa skrive om hvilke matprodukter som er bra å spise når hennes lesere skal redusere magefett. Hun kan lage ett innlegg om hvilke utstyr leseren trenger og som passer leseren best i forhold til hvordan leseren liker å trene best (inne/ute, i sal, alene etc). Kanskje Lisa også kan lage et innlegg om klær og utstyr hun anbefaler der hun inkluderer affiliate linker. Når Lisas lesere kjøper gjennom disse linkene får hun provisjon.

Lisa har brukt et veldig populært tema hos hennes lesere og gitt dem masse informasjon om alt de kunne tenke seg når det gjelder magetrening, slik at de har best mulig utgangspunkt for å nå sine mål.

Braninstorming er den mest kreative og enkleste måten å finne innhold til bloggen. Metoden er alltid tilgjengelig. Lag deg et tankekart, et tanketre, punkter eller det som fungerer best for deg.

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

Brainstorming er den mest tilgjengelige og «enkleste» måten å finne mer innhold på

3. Google

Gjør et googlesøk med de søkeordene og frasene som leserne dine ville ha brukt om tema. Se om det dukker opp noen konkurrenter på første siden. Ikke gå på annonserte innlegg/ads og ikke på de største kjedebutikkene, men kun de som er dine reelle konkurrenter; andre bloggere. Skumles innleggene og se hva de har gjort – hvor langt det er, hvor godt besvarer de tema, har de bilder eller video? Skriv et bedre innlegg enn det dine konkurrenter har gjort. Se også hvilke mellomtitler de har brukt. Kan du skrive et innlegg basert på tema i disse mellomtitlene?

Husk at du skal aldri kopiere! Du skal kun finne inspirasjon og du skal gi mer verdi til leserne enn det dine konkurrenter har gjort.

Hvordan finne mer innhold til bloggen

Google vil gi deg mange forslag

4. Facebook-grupper

Du kan bruke Facebook litt på samme måte som Google. Bruk søkefunksjon i grupper i din nisje og søk på «hjelp» og «hvordan». Søk på hvert ord separat, ikke «hjelp + hvordan» samtidig. Da vil du få alle innlegg som inkluderer disse ordene. Se hva folk trenger hjelp med. Hvis det er et spesifikt tema som går igjen kan du bruke «hjelp+tema» og søke på nytt. Da kan du hente mye informasjon om hva som er utfordringer med akkurat dette tema. Så kan du gjøre den samme prosessen med «hvordan+tema».

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

5. Video

Har du gått live eller laget en video om et tema kan du bruke videoen til å skrive et blogginnlegg. Dette innlegget jeg skriver nå har det samme innholdet som video jeg har laget for Facebook. Noen liker å se, noen liker å lese og noen liker å høre. Ved å lage innhold i flere format kan du inkludere flere leser og følgere. Og innholdet har du jo allerede, du må bare få det ned på papiret.

Det samme kan du gjøre med innlegg på sosiale medier. Hvis du har laget flere innlegg om et tema på Instagram eller Facebook kan du samle alt dette i ett blogginnlegg.

Du kan også gjøre det motsatte hvis du har en YouTube-kanal. Har du et blogginnlegg med flere tips innenfor samme tema kan du lage video av det. Du har allerede innholdet men du kan produsere det i et annet format.

Se video som jeg laget til Facebook om akkurat samme tema og med de samme 5 tipsene.

Du kan bruke sosiale medier til å følge med på dine konkurrenter og se hva de snakker om og hva som engasjerer deres lesere. Siden de er konkurrenter så har dere noen av de samme leserne. Du skal ikke kopiere dine konkurrenter men du skal se hva som engasjerer og ikke, og hva leserne og følgerne responderer med, og skrive om disse temaene. Bruk de kanalene du er på. Samtidig kan du også finne inspirasjon der du ikke har konto selv. Bruk søkefunksjonene og søkeord/fraser til å fine flere ideer til innholdet. Instagram og YouTube er åpne for alle, mens du må være medlem i de fleste gruppene på FB for å kunne bruke disse.

Har du brukt noen av disse måtene for å finne mer innhold til bloggen la meg vite det i kommentarfeltet.


Spread the love
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    13
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!