5 SEO strategier du må følge for å øke trafikk til din blogg

by Alt Om Blogging
0 comment
en tavle med flere post-it lapper i forskjellige farger
Spread the love
  • 30
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
    31
    Shares

Dette innlegget vil du også finne i form av en 20 min video på min Facebook side Alt om Blogging  

Det er flere steder du kan hente trafikk til bloggen fra. Du har sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest (som er egentlig en visuell søkemotor), Tik Tok og sikkert flere. Du har søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Ecosia og mange flere. Og du har referert trafikk som kommer fra andre blogger som har linket til din blogg. Men du har også noen som går rett på bloggen din, kanskje noen som følger deg fast eller kanskje er det også dine konkurrenter.

Hvis du tenker litt på hvorfor du, dine lesere, jeg og alle andre er på internett så er det for tre grunner. Vi alle ønsker å bli underholdt, inspirert og/ eller lære noe. Uansett om du søker opp en reise eller leter etter en anmeldelse av en støvsuger du vurderer å kjøpe så gjør du dette på Google.

ordsky med ordene social media, marketing, open, digital og mange flere

Bruk Google til å få trafikk til bloggen

 

Hva du skriver om har litt å si for hvor du får trafikken fra og hvilken kanal du bør fokusere på. For eks. skriver du for å underholde og er god til å lage memes og ta ting på kornet er facebook og instagram perfekte steder for dette. Du bør jo også da vurdere om du i det hele tatt skal skrive en blogg eller kan bare fokusere på å ha miniblogg på sosiale medier.

Skriver du derimot for å inspirere og motivere eller lære noe bort bør du også ha en blogg, der du kan ha mer forklarende tekster som kan gi enda mer verdi til dine lesere. Og når du først har en blogg bør du fokusere på SEO som du skal lære om straks.

Tommelfingerregel: Du bruker sosiale media for å bli underholdt og du bruker søkemotorer for å finne svar på ditt spørsmål og løsning til dine utfordringer og problemer.

en mobiltelefon med bildet av FB app og ordene social media på bordet ved siden av

Vil du underholde, lære bort eller inspirere? Da må du velge plattform deretter

Hva er SEO og hvorfor er det så viktig for deg som blogger?

SEO står for Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering. Det finnes mange søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Kvasir, Ecosia og mange andre. Men det er Google som de fleste bruker til å søke etter ting og det er Googles algoritmer som påvirker hvilken side Google vil vise våre innlegg på. Algoritmene søker gjennom zillioner av innlegg etter det du skriver i søkefeltet og velger å vise de mest relevante (ifølge algoritmene) innlegg. Jo mer relevant ditt innhold er i forhold til hva leseren søker på jo større sannsynlighet er det for å komme på første siden av Google.

Det er totalt 5 SEO strategier og i dette innlegget skal vi fokusere på den første – Innhold

  • Innhold
  • Søkeord
  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Teknisk SEO
5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg er innhold, søkeord, intern seo, ekstern seo og teknisk seo

Dette hva seo består av

Hvorfor bør du fokusere på SEO?

Det skjer mer enn 3,5 milliarder søk på nett hver dag. Det sier seg selv at det er mange som søker etter akkurat det tema du skriver om. Og da kan det være utrolig smart å komme opp på første side til Google. En studiet gjort av annonsenettverket Chitika viser at 60% av trafikken går til de tre øverste (ubetalte) innleggene på Google. Hele 91,5% av alle som søker på Google stopper på første side og kun 25% går til side 2.

Dette betyr at hvis du ikke jobber med SEO vil du alltid måtte jage etter dine lesere på sosiale media. Og du vet selv at når du er på, for eks., Facebook så er du der for å se hva vennene dine driver med og for å være aktiv og sosial i grupper du er medlem i. Du er ikke der for å klikke deg videre et annet sted. Det samme gjelder dine lesere. De går på Facebook og andre sosiale medier for å være der.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal optimalisere dine gamle innlegg for å komme på første side på Google

En åpen notatbok med blanke ark

Vil du nå flest mulig med dine tekster må du jobbe med SEO

1 – Innhold

Content is King. Hvis du har hørt dette før så har du hørt rett. Innhold er en av de 5 strategiene i SEO. Men for at Content skal være King er det noen kriterier du skal huske på. Hvert blogginnlegg du skriver bør ha fokus på din leser og hvordan du kan løse hennes utfordring på best mulig for henne måte. Det betyr at ditt innlegg bør ha disse elementene:

  • Relevant for leseren
  • Gi leseren verdi
  • Være bedre enn konkurrentenes innlegg
  • Være uten skrivefeil og feilinformasjon

Google er opptatt av å gi sine brukere det beste og mest relevante innholdet. Hvis din leser klikker seg inn på ditt innlegg bare for å klikke seg rett ut viser det til Google at ditt innhold ikke er relevant for det leseren søkte på. DERFOR er tiden dine lesere bruker på bloggen din superviktig for SEO. Ser du hvordan alt dette henger sammen?

ordsky med mange ord på engelsk

Ditt innhold skal være så bra at leserne ikke klikker seg rett inn og rett ut

2 – Søkeord

Har du noen ganger lurt på hvorfor ingen finner dine innlegg? Eller hvorfor trafikken ikke går opp? Det er mest sannsynlig fordi din blogg ikke er optimalisert med gode søkeord med høyt søkevolum men lav konkurranse. Søkeordstrategi er en av de viktigste strategiene for å få lesere fra Google til din blogg. Hvis du har tid til å fokusere på kun en side av SEO bør det være søkeord.

Det finnes to strategier til å skrive til søkeord

1 – Du vet hvilket tema du skal skrive om og finner søkeord relatert til dette tema

2 – Du vet ikke hva du skal skrive om og finner søkeord først og bygger innhold rundt det

Begge strategiene krever at du finner gode søkeord først. Hver gang du skal skrive et innlegg bør du tenke på:

1 – Skrive innlegg som lesere søker etter. Her må du ta på deg leserhatten og ikke bloggerhatten og tenke som din leser
2 – Vise Google at du har informasjon om det lesere søker etter og skrive enten serie med kortere innlegg som du kobler sammen med linker. Eller skrive en utfyllende artikkel hvis tema ikke kan deles i flere deler.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal bruke søkeord for å få mer trafikk

grønn netting

Tenk hvilke ord og fraser dine lesere bruker for å finne ut om tema du skriver og bruk disse ordene i innlegget

3. On-Page SEO

Denne delen inkluderer alt du gjør internt på bloggen og innlegget. Viktige komponentene er:

  1. Struktur – meny og kategoriene, hvor mange steg bruker leseren til ditt laveste innlegg. Med laveste innlegg mener jeg hvor mange klikk skal det til før leseren når til bunnen av din meny.
  2. Intern linking. Linker du mellom dine relevante innlegg? Hvis ikke må du gjøre det. Det anbefales at du har minst 3 inngående interne linker til hvert innlegg du publiserer.
  3. Overskrifter skal være H1 – heading 1
  4. Mellomtitler skal være H2- heading 2 osv
  5. Hovedsøkeord og andre relaterte søkeord
  6. Bilder
  7. Metabeskrivelse
  8. Lengde på innhold
  9. URL

Tips: Les mitt innlegg om Hvorfor du bør linke til andre blogger 

en som sitter med ark, fargetusjer og mobil foran Macen

Vær strategisk når du skal jobbe på bloggen din

4. Off-Page SEO

Off-page SEO er delen som tar lengst tid å bygge opp og er en langsiktig strategi. Det er denne delen som vises utad og inkluderer:

  1. Linkebygging til og fra eksterne sider. Dette kan gjøres gjennom gjesteblogging, samarbeidsinnlegg, bytting av linker mellom relevante innlegg. Eks på samarbeidsinnlegg er mitt innlegg om Hvordan ta fine bilder med mobil uten å være fotograf
  2. Markevarebygging
  3. Sosiale medier
  4. Mobil SEO – din blogg MÅ være optimalisert for mobil. De fleste tilpassingen for mobil kan du gjøre gjennom ditt mal (theme). Tips er å tenke på fonter – de skal være store og lette nok til å lese på mobil og bilder skal være i en størrelse tilpasset til mobil.
tannhjul som er koblet i hverandre

Det er mange deler av SEO som skal passe sammen

5. Teknisk SEO

Det er to tekniske ting du MÅ gjøre for at din blogg i det hele tatt skal være oppdaget av Google. Jeg snakker ikke om rangering. Jeg snakker kun om den tekniske delen som du må gjøre for å la Google vite at du har en nettside eller blogg.

  1. Opprett konto på Google Analytics, legg til din blogg der og legg til koden du får av Google i din blogg.
  2. Opprett konto på Google Search Console og knyt din blogg. Finn sitemap, pagemap og post-sitemap i Yoast og legg disse i Google Search Console slik at Google kan begynne å indeksere din blogg.
  3. Hastighet – hvor fort bloggen din lastes opp når lesere klikker på linken til ditt innlegg.
  4. Forbedre caching.

Det enkleste å starte med er å forbedre dine innlegg. Sjekk i Google Analytics dine mest besøkte innlegg og sjekk om du kan gjøre dem enda bedre. Kanskje du kan lage litt bedre struktur, svare på flere spørsmål (gi mer informasjon), optimalisere eller bytte bilder og ha flere avsnitt? Du skal også sjekke Google Search Console for søkeord lesere har brukt for å finne disse innleggene og inkludere dem i teksten. Har du god metabeskrivelse som inkluderer søkeord? Har du søkeord i URL?

Ønsker du å lære mer ta mitt dagskurs «Grunnleggende SEO» og lær hva konkret du må jobbe med for å bli synlig på Google.

 


Spread the love
  • 30
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
    31
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!

RELAX. ENJOY.

keep calm
& write us