5 SEO strategier du må følge for å øke trafikk til din blogg

by Alt Om Blogging
0 comment
Spread the love
  • 16
  •  
  •  
  •  
  •  
    16
    Shares

Dette innlegget vil du også finne i form av en 20 min video på min Facebook side Alt om Blogging  

Det er flere steder du kan hente trafikk til bloggen fra. Du har sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest (som er egentlig en visuell søkemotor), Tik Tok og sikkert flere. Du har søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Ecosia og mange flere. Og du har referert trafikk som kommer fra andre som har linket til din blogg. Men du har også noen som går rett på bloggen din, kanskje noen som følger deg fast eller kanskje dine konkurrenter.

Hvis du tenker litt på hvorfor du, dine lesere, jeg og alle andre er på internett så er det for tre grunner. Vi alle ønsker å bli underholdt, inspirert og motivert, eller lære noe. Uansett om søker opp en reise eller leter etter anmeldelse av en støvsuger du vurderer å kjøpe så gjør du dette på Google.

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo

 

Hva du skriver om har litt å si for hvor du får trafikken fra og hvilken kanal du bør fokusere på. For eks. skriver du for å underholde og er god til å lage memes og ta ting på kornet er facebook og instagram perfekte steder for dette. Du bør jo også da vurdere om du i det hele tatt skal skrive en blogg eller kan bare fokusere på å ha miniblogg på sosiale media.

Skriver du derimot for å inspirere og motivere eller lære noe bort bør du også ha en blogg, der du kan ha mer forklarende tekster som kan gi enda mer verdi til dine lesere. Og når du først har en blogg bør du fokusere på SEO som du skal lære om straks.

Tommelfingerregel: Du bruker sosiale media for å bli underholdt og du bruker søkemotorer for å finne svar på ditt spørsmål og løsning til dine utfordringer og problemer.

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo

Hva er SEO og hvorfor er det så viktig for deg som blogger?

SEO står for Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering. Det finnes mange søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Kvasir, Ecosia og mange andre. Men det er Google som de fleste bruker til å søke etter ting og det er Googles algoritmer som påvirker hvilken side Google vil vise våre innlegg på. Algoritmene søker gjennom zillioner av innlegg etter det du skriver i søkefeltet og velger å vise de mest relevante (ifølge algoritmene) innlegg. Jo mer relevant ditt innhold er i forhold til hva leseren søker på jo større sannsynlighet er det for å komme på første siden av Google.

Det er totalt 5 SEO strategier og i dette innlegget skal vi fokusere på den første – Innhold

  • Innhold
  • Søkeord
  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Teknisk SEO

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo

Hvorfor bør du fokusere på SEO?

Det skjer mer enn 3,5 milliarder søk på nett hver dag. Det sier seg selv at det er mange som søker etter akkurat det tema du skriver om. Og da kan det være utrolig smart å komme opp på første side til Google. En studiet gjort av annonsenettverket Chitika viser at 60% av trafikken går til de tre øverste (ubetalte) innleggene på Google. Hele 91,5% av alle som søker på Google stopper på første side og kun 25% går til side 2.

Dette betyr at hvis du ikke jobber med SEO vil du alltid måtte jage etter dine lesere på sosiale media. Og du vet selv at når du er på, for eks., Facebook så er du der for å se hva vennene dine driver med og for å være aktiv og sosial i grupper du er medlem i. Du er ikke der for å klikke deg videre et annet sted. Det samme gjelder dine lesere. De går på Facebook og andre sosiale medier for å være der.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal optimalisere dine gamle innlegg for å komme på første side på Google

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo

1 – Innhold

Content is King. Hvis du har hørt dette før så har du hørt rett. Innhold er en av de 5 strategiene i SEO. Men for at Content skal være King er det noen kriterier du skal huske på. Hvert blogginnlegg du skriver bør ha fokus på din leser og hvordan du kan løse hennes utfordring på best mulig for henne måte. Det betyr at ditt innlegg bør ha disse elementene:

  • Relevant for leseren
  • Gi leseren verdi
  • Være bedre enn konkurrentenes innlegg
  • Være uten skrivefeil og feilinformasjon

For å kunne levere dette må du vite hva din leser ønsker og trenger. Når hun ser ditt overskrift og klikker på ditt innlegg forventer hun å finne den informasjon hun har søkt etter. DERFOR virker ikke clickbaits! Gi sine brukere det beste og mest relevante innholdet er Google sin jobb. Hvis din leser klikker seg inn på ditt innlegg bare for å klikke seg rett ut viser det til Google at ditt innhold ikke er relevant for det leseren søkte på. DERFOR er tiden brukt på din side av dine lesere superviktig for SEO. Ser du hvordan alt dette henger sammen?

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo, søkeord

2 – Søkeord

Har du noen ganger lurt på hvorfor ingen finner dine innlegg? Eller hvorfor trafikken ikke går opp? Det er mest sannsynlig fordi din blogg ikke er optimalisert med gode søkeord med høyt søkevolum men lav konkurranse. Søkeordstrategi er en av de viktigste strategiene for å få lesere fra Google til din blogg. Hvis du har tid til å fokusere på kun en side av SEO bør det være søkeord.

Det finnes to strategier til å skrive til søkeord

1 – Du vet hvilket tema du skal skrive om og finner søkeord relatert til dette tema

2 – Du vet ikke hva du skal skrive om og finner søkeord først og bygger innhold rundt det

Begge strategiene krever at du finner gode søkeord først. Hver gang du skal skrive et innlegg bør du tenke på:

1 – Skrive innlegg som lesere søker etter
2 – Vise Google at du har informasjon om det lesere søker etter

Så hvordan skal du skrive innlegg om hva lesere søker etter, ikke hva du tror de søker etter?Jeg har diskutert søkeord før – både viktigheten men også hvordan du skal finne dem rent praktisk.

  1. Finn et godt målrettet søkeord som har stort søkevolum men lav konkurranse
  2. Skriv dyptgående, ekspert-innlegg som er bygget rundt disse søkeordene
  3. Inkludere disse søkeordene i innlegget

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo, søkeord

Hva er målrettet søkeord?

Målrettet søkeord er et søkeord, egentlig en kort setning, som er spisset til å handle om noe veldig spesifikt. For eks. hvis du skal skrive en review om damesko kan du bruke søkeord «Damesko». Høres ut som et fint søkeord og det er det jo. Men vet du hvor mange butikker og skomerker som bruker dette søkeordet? I følge Google Ads er det mellom 1000-10.000 søk i måneden på dette søkeordet og vanskelighetsgrad er høy. Men hvis du spisser det ned til for eks. «damesko for smale føtter», hvis det er det du skal skrive om, så vil du med en gang treffe kun de som søker på dette søkeordet. Søkevolumet blir mest sannsynlig mye lavere men du vil treffe akkurat de du skriver for. Dette vil også redusere din avvisningsrate. Avvisningsrate er rate som viser hvor fort leseren din klikket seg ut av bloggen din på. Raten viser Google om ditt innhold er relevant for lesere som brukte det spesifikke søkeordet. Dette er også en av grunnene til at Clickbaits ikke fungerer.

Clickbaits fungerer ikke

Det er ikke mange billige verktøy du kan bruke for å finne søkeord på norske. SEMrush er et godt verktøy for å finne norske søkeord. SEMrush gir deg også gode muligheter til å følge med på dine konkurrenter. Verktøyet er dog ganske dyrt. Jeg bruker Keysearch.co fordi det gir meg muligheter til å finne gode engelske søkeord for den engelske delen av min reiseblogg. Verktøyet er litt dårlige til norske søkeord men det har kommet seg det siste året. Er du helt i begynnelsen av din blogger-karriere eller du tjener ikke penger på bloggen som du kan investere i verktøy for å ta din blogg videre, kan du bruke Google Ads. Google Ads er gratis verktøy som vil vise deg søkeordvolum og vanskelighetsgrad. Lag deg en konto og test det ut. Google har fine «steg for steg» guider til bruk av søkeord-funksjonen i Google Ads.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal finne riktige søkeord for å trafikk til bloggen fra Google

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo, søkeord

3. On-Site SEO

Denne delen inkluderer alt du gjør internt på bloggen. Viktige komponentene er:

  1. Struktur – meny og kategoriene, hvor mange steg bruker leseren til ditt laveste innlegg. Med laveste innlegg mener jeg hvor mange klikk skal det til før leseren når til bunnen av din meny. Hvordan du har bygget din meny opp er av stor betydning. Strukturen kan være veldig enkel – side-kategori-innlegg. Eller vanskelig – side-kategori-kategori-kategori-innlegg.
  2. Intern og ekstern linking. Linker du mellom dine relevante innlegg? Hvis ikke må du gjøre det. Det anbefales at du har minst 3 inngående interne linker til hvert innlegg du publiserer. Husk at navigering til dine andre innlegg gjennom disse linkene skal gi leseren merverdi. Har du ingen relevante innlegg du kan «koble» sammen, prøve å linke til din hjemmeside.
  3. Overskrifter, mellomtitler, subtitler skal være H1 – heading 1
  4. Mellomtitler skal være H2- heading 2
  5. Hovedsøkeord og relaterte søkeord
  6. Bilder
  7. Metabeskrivelse
  8. Lengde på innhold

Tips: Last ned PDF som viser deg steg for steg hvordan dum med hjelp av On-Page SEO, kan optimalisere gamle innlegg for å få trafikk fra Google 

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo, søkeord

4. Off-site SEO

Off-site er delen som tar lengst tid å bygge opp og er en langsiktig strategi. Det er denne delen som vises utad og inkluderer:

  1. Link bygging til og fra eksterne sider. Dette kan gjøres gjennom gjesteblogging, samarbeidsinnlegg, bytting av linker mellom relevante innlegg. Eks på samarbeidsinnlegg er mitt innlegg om Hvordan ta fine bilder med mobil uten å være fotograf
  2. Brand bygging
  3. Sosiale media
  4. Mobil SEO – din blogg MÅ være optimalisert for mobil. De fleste tilpassingen for mobil kan du gjøre gjennom ditt mal (theme). Tips er å tenke på fonter – de skal være store og lette nok til å lese på mobil og bilder skal være i en størrelse tilpasset til mobil.

5 seo strategier du må følge for å få trafikk til din blogg, sosiale media, trafikk til bloggen, seo, søkeord

5. Teknisk SEO

Det er to tekniske ting du MÅ gjøre for at din blogg i det hele tatt skal være oppdaget av Google. Jeg snakker ikke om rangering. Jeg snakker kun om den tekniske delen som du må gjøre for å la Google vite at du har en nettside eller blogg.

  1. Opprett konto på Google Analytics, legg til din blogg der og legg til koden du får av Google i din blogg. Kommer an på om du er på WordPress eller andre plattformer og theme du bruker, men koden skal legges i Yoast plugin i WordPress. Husk at koden skal legges kun et sted. Legger du den inn to steder vil du få helt feil data og ikke nødvendigvis av den gode slag. Du kan teste om du har lagt koden riktig ved å gå til din blogg via Inkognito modus i Google og se at du dukker opp i Google Analytics under menyen «Real time».
  2. Opprett konto på Google Search Console og knyt din blogg. Finn sitemap, pagemap og post-sitemap i Yoast og legg disse i Google Search Console slik at Google kan begynne å indeksere din blogg. Uten dette vet den ikke at du eksisterer.
  3. Hastighet – hvor fort bloggen din lastes opp når lesere klikker på linken til ditt innlegg din finner på Google. Hastigheten kan forbedres på flere måter.
    – Endre ditt theme til en som er SEO optimalisert og som er raskere.
    – Oppgradere til en raskere server hos ditt webhotell
    – Installere CDN – Content Delivery Network – nettverk av servere i verden. Dette gjør at dine lesere blir alltid rutet til den serveren som er nærmest deg slik at opplastingshastighet blir mye kortere
  4. Forbedre caching

Det enkleste å starte med er å forbedre dine innlegg. Sjekk i Google Analytics dine mest besøkte innlegg og sjekk om du kan gjøre dem enda bedre. Kanskje du kan lage litt bedre struktur, svare på flere spørsmål (gi mer informasjon), optimalisere eller bytte bilder og ha flere avsnitt? Du skal også sjekke Google Search Console for søkeord lesere har brukt for å finne disse innleggene og inkludere dem i teksten. Har du god metabeskrivelse som inkluderer søkeord? Har du søkeord i URL?

Tips: Bruk mitt innlegg om Hvordan du skal skrive lettleste blogginnlegg som Google vil elske som sjekkliste for nye innlegg og oppdatering av gamle.

Få din egen SEO optimalisert sjekkliste for nye blogginnlegg 

Ønsker du å lagre dette innlegget kan du gjøre det på Pinterest ved å klikke på pinen


Spread the love
  • 16
  •  
  •  
  •  
  •  
    16
    Shares
0 comment
0

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!